Výskumné centrum AgroBioTech SPU v Nitre realizovalo výskum zameraný na spotrebiteľskú akceptáciu nových potravinových výrobkov vyvíjaných v Potravinovom inkubátore, ktorý sa orientuje na nové príležitosti v oblasti potravinárstva a rozvíja nápady a myšlienky pre vývoj inovatívnych potravinárskych produktov. Do prieskumu zameraného na preferencie spotrebiteľov pri nákupe potravín vyvíjaných v Potravinovom inkubátore sa aktívne zapojilo 53 zamestnancov SPU v Nitre, 27 študentov SPU v Nitre, ako aj 115 spotrebiteľov mimo univerzitného prostredia. Prieskum odhalil zaujímavé poznatky o preferenciách a nákupných návykoch spotrebiteľov, ktorí predstavujú potenciálnu skupinu konzumentov vyvíjaných výrobkov.
Výsledky prieskumu realizovaného v univerzitnom prostredí ukázali, že zamestnanci univerzity najčastejšie získavajú informácie o dianí na univerzite zo sociálnych sietí, webových stránok pracovísk a od kolegov, a preto až približne 85 % zamestnancov má v súčasnosti vedomosť o existencii Potravinového inkubátora a 60 % zamestnancov má aj predstavu, čo je cieľom Potravinového inkubátora a na čo slúži. Na druhej strane, študenti najčastejšie získavajú informácie o dianí na univerzite zo sociálnych sietí. Výsledky odhalili, že dve tretiny študentov zapojených do prieskumu má povedomie o existencii Potravinového inkubátora, avšak iba 30 % má vedomosť o smerovaní Potravinového inkubátora a jeho poslaní.
Výsledky prieskumu ukázali, že väčšina spotrebiteľov z univerzitného prostredia zvažuje pri nákupe potravín ich kvalitu, chuť, zdravie, lokálnosť a cenu, čo je možné považovať za kľúčové atribúty pri vývoji a výrobe potravinárskych produktov v prostredí univerzitného Potravinového inkubátora. Kľúčovými dôvodmi pre nákup potravín z Potravinového inkubátora sú považované podpora novej prevádzky a lokálnych producentov surovín, zdravé stravovanie, ako aj záujem spotrebiteľov o nákup a konzumáciu čerstvých a kvalitných potravín. V kontexte preferencií zamestnancov a študentov ohľadom konzumácie potravín, výsledky poukazujú na záujem spotrebiteľov o prírodné produkty, produkty s vysokým obsahom vlákniny, produkty bez konzervačných látok, a produkty so zníženým obsahom cukru, tuku a soli. Ďalej sme identifikovali, že spotrebitelia z univerzitného prostredia majú tendenciu konzumovať čerstvé výrobky, preferujú ľahké raňajky, mať pri sebe niečo drobného na zjedenie počas dňa, konzumovať aspoň 1 teplé jedlo denne a majú vysokú preferenciu k zdraviu prospešným nápojom.
Zohľadňujúc uvedené boli hodnotené z hľadiska atraktívnosti pre spotrebiteľov aj aktuálne vyrábané produktové rady v Potravinovom inkubátore. Na základe výsledkov je možné konštatovať, že pozitívne hodnotené sú predovšetkým zeleninové čipsy, čaje a ovocné šťavy. Štúdia tiež odhalila, že zamestnanci a študenti univerzity by produkty nakupovali najmä pre svoju vlastnú potrebu a členov rodiny. Pre zamestnancov by bolo aktuálne nakupovať produkty z Potravinového inkubátora aj ako darček pre kolegov/partnerov z iných inštitúciách pri príležitosti služobnej cesty, pričom za najviac atraktívne sú považované zeleninové čipsy, ovocné čipsy, čaje a cukrovinky. Pre študentov by bolo aktuálne nakupovať produkty z Potravinového inkubátora ako darček učiteľom a spolužiakom pri príležitosti študijného pobytu, pričom za najviac atraktívne sú považované čaje, džemy, sirupy a ovocné šťavy. Ďalej sme identifikovali, že spotrebitelia by preferovali kúpu 2-3 výrobkov z rovnakého produktového radu, ale aj kúpu 3-4 produktov z rôznych produktových radov v jednom balení. Prieskum ďalej poukázal, že spotrebitelia z univerzitného prostredia by v budúcnosti prijali nové druhy čerstvých slaných a sladkých pekárenských výrobkov, inovatívne rastlinné produkty ako alternatívu k potravinám živočíšneho pôvodu a inovatívne nealkoholické nápoje. Z hľadiska sladkých príchutí, je možné za najatraktívnejšie považovať čokoládu a drobné ovocie (čučoriedky, jahody) a zo slaných príchutí sú najviac žiadané soľ, syr a bylinky.
V kontexte atribútov produktu štúdia odhalila, že spotrebitelia majú sklon k ekologickým aspektom, majú vysokú preferenciu ekologického balenia a privítali by možnosť papierových obalov pokiaľ to povaha a charakter produktu umožňuje. Z hľadiska vizuálneho prezentovania produktu, bola identifikovaná vysoká preferencia využitia bledých farieb zdôrazňujúca naturálnosť produktov z Potravinového inkubátora. Spotrebitelia by ocenili, ak by na etiketách boli uvedené okrem povinných údajov aj informácie vzťahujúce sa na zaujímavosti z výroby a kľúčové zdravotné tvrdenia.
Zohľadňujúc cenovú akceptáciu bolo zistené, že pre väčšinu respondentov je prijateľná cena za väčšinu produktov z Potravinového inkubátora do 2,49 €. Tento limit je žiaduci pre väčšinu sortimentu, avšak ovocné šťavy sú akceptované aj pri cene do 3,49 € za 300 ml balenie. Uvedený cenový rozsah reflektuje ekonomické možnosti a preferencie spotrebiteľov, ktorí hľadajú vyvážený pomer medzi kvalitou a cenou.
Ambíciou Potravinového inkubátora je etablovať vyvíjané inovatívne výrobky na trhu a vybrať vhodné miesto pre ich predaj. Prieskum ukázal, že zamestnanci univerzity považujú univerzitný bufet alebo nákup produktov cez e-shop s možnosťou vyzdvihnutia v univerzitnom bufete ako najvhodnejšie potenciálne miesto na nákup potravín z Potravinového inkubátora. Na druhej strane však študenti univerzity vnímajú ako najvhodnejšie potenciálne miesto nákupu automaty rozmiestnené v priestoroch univerzity, či možnosť zakúpenia si produktov na farmárskych trhoch.
Z prieskumu realizovaného medzi spotrebiteľmi z univerzitného prostredia vyplynulo, že k vyššiemu záujmu o produkty z Potravinového inkubátora by prispelo organizovanie workshopov a degustácií spojených s ochutnávkou nových potravín a vyššia informovanosť o produktoch a prevádzke Potravinového inkubátora. Jednou z možností je vyššia informovanosť prostredníctvom sociálnych sietí, najmä Facebooku, Instagramu a Youtube, ktoré sú využívané väčšinou spotrebiteľov na osobnú komunikáciu a sledovanie správ a udalostí.
Preferencie spotrebiteľov boli získavané aj od spotrebiteľov mimo univerzitného prostredia. Počas podujatia Medokvet sme realizovali výskum spotrebiteľského správania v kombinácii s ochutnávkou našich vyvíjaných výrobkov. Z prieskumu vyplýva, že spotrebitelia nakupujú relatívne často lokálne potraviny a vyhľadávajú potraviny z regiónu. Z ponuky výrobkov aktuálne vyvíjaných v Potravinovom inkubátore ich najviac zaujali zeleninové čipsy, sušienky, džemy a ovocné šťavy. Výsledky ukázali, že spotrebitelia by privítali nové výrobky v podobe zdravých cukroviniek, nových druhov čerstvých slaných a sladkých pekárenských výrobkov, inovatívnych nealkoholických nápojov, či inovatívnych rastlinných produktov ako alternatívy k potravinám živočíšneho pôvodu. S perspektívou do budúcnosti, boli spotrebitelia oboznámení, že plánujeme etablovať výrobky z Potravinového inkubátora na trhu a prvým zvoleným miestom predaja je univerzitný bufet, avšak spotrebitelia by privítali nakupovať výrobky v miestnych predajniach s lokálnymi potravinami, prostredníctvom e-shopu, na farmárskych trhoch a v predajniach so zdravou výživou. Ďalej väčšina respondentov uviedla, že sú aktívnymi užívateľmi sociálnych sietí a najmä Facebook využívajú na vyhľadávanie informácií o potravinárskych produktov a sledovanie reklám. Z hľadiska determinantov a motívov konzumácie potravín z Potravinového inkubátora spotrebitelia považujú za kľúčové kvalitu produktov, zdravotný aspekt, návrat k tradíciám, ekologický aspekt produkcie a chuťové aspekty. Dôležitým zistením bola aj skutočnosť, že spotrebitelia mimo univerzitného prostredia by dôverovali univerzitnej značke potravinárskych produktov a nakupovali výrobky, ak by boli chutné, kvalitné a cenovo dostupné. Z prieskumu však vyplynula slabá informovanosť spotrebiteľov o dianí na univerzite a existencii Potravinového inkubátora a preto je nevyhnutné zvyšovať povedomie spotrebiteľov všetkých vekových kategórií, zdieľať informácie o prevádzke Potravinového inkubátora, propagovať vyvíjané výrobky a zabezpečiť tak vyššiu informovanosť s cieľom získania potenciálnych konzumentov našich inovatívnych výrobkov.
Získané informácie z prieskumov budeme aplikovať pri vývoji a výrobe nových inovatívnych potravín, a pri uvádzaní týchto produktov na trh. Snažíme sa prispôsobiť náš sortiment očakávaniam spotrebiteľov so zohľadnením zdravotných potrieb a chuťových preferencií. Našou ambíciou je prinášať potraviny pod univerzitnou značkou, ktorá zaručuje vysokú kvalitu, podporuje miestnych a regionálnych dodávateľov surovín a dodržiava tradičné výrobné postupy. Tešíme sa na Váš záujem o naše produkty z Potravinového inkubátora a ďakujeme za Vašu podporu.